Futloos? Bewegen helpt!

Erik_huijbens_50_jaar

Als fitnesstrainer krijg ik regelmatig van mijn klanten te horen: Ik wil wel maar ik ben te moe of te futloos voelen om te sporten”

Dat is inderdaad een punt:

Werken, reizen naar het werk, files, stress, de kinderen en huishouden kost heel veel mensen al zoveel energie dat ze het ‘s avonds haast niet meer kunnen opbrengen om naar de sportschool te gaan. Ze ploffen neer in de luie stoel en zappen net zolang tot ze voor de TV in slaap vallen. Het lidmaatschap van de sportschool wordt steeds minder gebruikt tot ze uiteindelijk opzeggen wegens (priori)tijdsgebrek.

Slapen voor de TV

Gek genoeg herken ik mezelf in deze verhalen. Ook als leefstijlcoach kost het soms echt even wat moeite om in beweging te komen. Ik werk 3 avonden per week, geef iedere dag fitnesstraining en ben vaak pas laat in de avond thuis. En omdat ik enorm van sport en series kijken houdt, dommel ik regelmatig even weg voor de TV. De volgende morgen is het weer vroeg dag en van te weinig slaap wordt niemand fitter. Structureel bewegen is niet alleen voor mij maar voor heel veel mensen een enorme uitdaging. Je staat niet alleen voor deze uitdaging want ik heb 7 tips op een rijtje gezet hoe je van bewegen een gewoonte kan maken.

 7 belangrijke tips om bewegen leuk te maken en vol te houden

  • kies vaste beweegmomenten in de week. (Dit helpt je om ”ankers” te creëren waaraan je jouw bewegingsmomenten voor die week ophangt)
  • sport met een trainingsmaatje. (Je helpt elkaar door moeilijke momenten heen en samen bewegen is veel gezelliger!)
  • kies een beweging die je past (anders krijg je blessures of hou je het niet vol)
  • wissel je manier van bewegen af ( variatie is leuker. Lijf en je geest reageren positief, je voelt dan ook weer eens spierpijn op plekken die je nog niet kende)
  • Je hoeft niet maximaal te presteren (De Olympische spelen zijn voor de meeste mensen niet meer weggelegd, onze gemiddelde klant is 40 plusser en iedere beweging is beter dan op de bank zitten!)
  • ga júist sporten als je een keer geen zin hebt (Niet teveel over nadenken over bewegen maar gewoon doen!, je lijf zegt na de training dank je wel!)
  • beloon jezelf direct na afloop van het sporten (Een heerlijke fruitsmoothie, je favoriete TV programma, een leuk truitje of koop je favoriete magazine)

Hoe krijg ik meer energie?

Van sporten word je niet moe, het geeft juist energie. Op zondag maak ik samen met mijn vrouw een pittige wandeling of we gaan een flink stuk fietsen door het bos. Na deze warming-up doen we meestal een half uurtje circuittraining met 4-5 verschillende krachtoefeningen zoals push-ups, burpees, uitstappen, boksen, optrekken etc. Ook wanneer we een weekendje weg zijn, houden we  zo veel mogelijk vast aan onze weekendroutine. Want wanneer we een weekje overslaan, is het ook voor ons soms lastig om het weer op te pakken.

Beloon jezelf!

Na afloop van het uurtje sporten, eten we eerst een lichte maaltijd en dan duiken we heerlijk de sauna in. Dus de volgende keer dat je denkt: Ik voel me futloos, ik sla de training vandaag over, bedenk dan dat ook fitness professionals daar wel eens last van hebben. Ze geven er alleen niet aan toe! Hou jezelf aan bovenstaande tips en je zult merken dat het trainen steeds gemakkelijker gaat en dat de resultaten snel voelbaar en zichtbaar worden. Dat is de beste motivatie voor een gezonde levensstijl…

Erik Huijbens, Fitnesstrainer & Leefstijlcoach

Op zoek naar hulp om je leefstijl te veranderen?

Proefles Club Power